2013. január 10., csütörtök

Fogasfilé hollandi mártással

Leginkább az olyan recepteket szeretem, amik finomak, nem túl macerásak, és esetleg előkészíthetők pár nappal korábban is, mert a karácsonyi sürgésben jól jön a megtakarított idő, illetve az előredolgozás. Ez pont egy ilyen recept. A teljeset írom le, én nem pont így készítettem, de így az igazi. Beszúrok néhány képet a terítésről is, hogy teljes legyen a szett!

Az esti terítés, Anya halászleve már az asztalon.

Az egyik köret: sült alma és cékla. MENNYEI!
Hozzávalók:

12 dkg fogas (süllő) filézve 
1 sárgarépa
1 fehérrépa, csokornyi petrezselyem
1 kisfej vöröshagyma
1 kis méretű citrom
1 mokkáskanál egész fehér bors (itt is feketét használtam helyette, mert nem kaptam)

A fogast megtisztítjuk és kifilézzük. A halcsontokból és a zöldségekből, citromlével ízesítve, babérlevéllel és fehér borssal fűszerezve enyhén sózva 30 perc alatt halalaplevet készítünk. Leszűrjük.. A halfiléket picit megsózzuk, tűzálló tálba tesszük, ráöntjük a halalaplevet. Légkeveréses módon előmelegített sütőben 150°C-on 12-15 perc alatt készre pároljuk.

Így szól az eredeti recept, én azonban csaltam vele egy kicsit, ugyanis a halat nem tehettem csak úgy be a hűtőbe, be kell pácolnom; alaplevünk pedig maradt az előző halas ételből. Így fogtam a zöldségeket, felszeleteltem őket, és olívaolajjal, citrommal összekeverve, sóval és borssal megfűszerezve a halba dörzsöltem - a hal bőrét beirdaltam, hogy könnyebben átvegye az aromákat. Utána a menet ugyanaz volt, mint az eredeti receptben: kis alaplevet ráöntve a sütőben sütöttem, de picit tovább, hiszen a zöldségeknek is meg kellett puhulniuk. A végén roppanósak maradtak, de nem volt célom teljesen szétfőtt répával tálalni.

A mártáshoz valók:

20 dkg vaj
2 tojássárgája
1 kiskanál hideg víz
negyed citrom leve
1-1 csipet cayenne bors és só

A vajat kis lángon felolvasztjuk, ha áttetszővé vált, lehúzzuk a tűzről. A tojássárgákat egy percig vízzel összekeverjük egy tálban, majd vízfürdő felett, közepes lángon habosra keverjük. A tűzről levéve apránként hozzáadjuk a vajat (lehetőleg egyforma hőmérsékletűek legyenek), végül a citrom levével ízesítjük, sózzuk, borsozzuk.

Én ezt már nem csináltam meg hozzá, de a teljesség kedvéért idemásoltam, hátha valaki egyben szeretné elkészíteni.



Ez a recept pisztrángból, harcsából, amurból és tengeri halból is jó.

Végül pedig megosztom a cékla és alma készítését is.

0,5 kg céklát és almát megtisztítunk (az almát csak mossuk és kimagozzuk, a héját hagyjuk rajta!), meglocsoljuk 5 evőkanál olívaolajjal, hozzáadunk 5 gerezd megpucolt fokhagymát egészben, 1 marék oreganót összemorzsolva, meglocsoljuk 5 evőkanál balzsamecettel, illetve zzuk, borsozzuk, és rácsorgatunk 1 evőkanál mézet. 200°C-os sütőben 40-60 perc alatt puhára sütjük.

Jó étvágyat, jó elkészítést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése